fredag 21. november 2008

Dag 10: Weka - fugler som ikke kan fly

På Stewart Island er det ikke bare pingviner og kiwi som ikke kan fly, weka kommer og i samme kategori. Weka er en riksefugl i slekt med for eksempel vannrikse som finnes i Norge. Den mistet flygeven på New Zealand siden det ikke fantes rovdyr her. Når kaptein Cook og europerene kom hit og hadde med seg katter, rotter og hunder ble weka et altfor lett bytte. I dag er weka sjelden på nord- og sørøya, men her på Stewart Island finnes det fortsatt noen øyer der den er vanlig slik som Ulva island.



Jeg kunne her ha laget en historie om hvor lenge jeg måtte ligge ute langt inne i jungelen for få å tatt dette unike bilde av denne skye fuglen, men denne teknikken har blitt brukt før av naturfotografer så jeg holder meg til sannhenten. Det var faktisk sånn at når vi gikk i land på Ulva tok det ikke lang tid for den første weka kom springende målbevist mot oss. Den hadde nok erfaring med at mennesker betyr mat noe den fikk mye av. Den var også særs nyskjerrig og innholdet i fotosekken min som dere kan se på bildet under. Vi såg totalt 15 slike på Ulva Island.

Ingen kommentarer: